De 2e Poellaan in de Poelpolder
Sporen van vroeger (LisserNieuws)
10 juni 2025
Door Nico Groen
Bij de droogmaking van de Lisserpoel (1624) werden op het smalste deel van de polder de molens voor de uitwatering geplaatst. Uiteraard moesten deze molens bereikbaar zijn. Daarom werd naar de molens toe een weg aangelegd vanaf de Heereweg. De weg heette aanvankelijk Polderwech, later Nieuwe Wegh, daarna Middenweg, nog later werd dat 2e Poellaan.
Uiteraard moest er ook een brug over de Ringsloot gelegd worden. Die brug moest voldoen aan bepaalde maten, want de beurtschippers moesten zonder problemen hun waren naar de markten van Haarlem en Leiden kunnen vervoeren. Het polderbestuur van de bedijkte Lisser Poel was verantwoordelijk voor het onderhoud van brug en weg. Maar al in 1628 was er een klacht dat de brug te laag was: schepen geladen met hooi konden er niet onderdoor varen. Over het bevaren van de Ringsloot ontstonden steeds opnieuw klachten. Hier botsten de belangen: de polder wilde het varen aan banden leggen omdat de bedijking schade opliep en het ambachtsbestuur van Lisse eiste vrije doorvaart. Oorspronkelijk was de brug in de 2e Poellaan over de Ringsloot een houten brug, maar in 1744 kwam er een stenen brug.
Drie bruggen
Er lagen oorspronkelijk 3 bruggen in de 2e Poellaan. Één over de Ringsloot aan de Heerewegkant, één over de molentocht, die van zuid naar noord loopt en één over de Achterringsloot tussen de Poelpolder en de Rooversbroekpolder Deze laatste lag precies in het verlengde van de 2e Poellaan. In 1950 werd de 2e Poellaan een B-weg waardoor andere eisen aan de breedte van de weg gesteld werden. De weg werd toen flink verbreed. De brug waarschijnlijk ook.
De brug over de molentocht werd in 1951 vervangen door een duiker. Ook werd in 1951 vergunning verleend om de vaste brug over de Achterringsloot te vervangen door een dam met duiker. In 1963 werd de Achterringsloot gedempt.
Rooversbroekbrug
De brug tussen het oude land en de Poelpolder is in 1972 weer verbreed en vernieuwd in verband met de bebouwing van Poelpolder-Zuid. De hele weg is toen breder gemaakt door de sloot aan de zuidkant tussen de brug en de Heereweg te dempen. Op het traject tussen de brug en de Rooverbroekpolder werden de weg, het fietspad en de sloot naar het noorden verlegd. Vandaar de rare kromming in de weg. De hoogte van de brug is toen ook verlaagd. Dus de hellingen zijn minder steil geworden. Vóór 1972 had de brug geen naam. In dat jaar stelde Aad van Kampen voor de brug Rooversbroekbrug te noemen met de motivering dat deze brug de richting naar de Rooversbroekpolder aangaf.
In het boekje “Wandel- en Fietsroutes langs bruggen” staat meer informatie over deze gemeentelijke brug. Dit boekje is nog steeds verkrijgbaar bij VOL, evenals de boekjes
“Wandel- en Fietsroutes langs bijzondere bomen” en “Wandel- en Fietsroutes lang monumenten en andere waardevolle objecten”.

Foto: De situatie in 1830 van de brug in de Achterringsloot. Achtergrond de huidige kaart.
Foto: LisseTijdReis



